سئو علاوه بر پیجیدگی هایی که دارد بسیار ساده است یعنی اگر در سئو اصول رعایت شود نتایج خوب و رشد سایت حتمی است اصول اولیه سئو آموزش مقدماتی سئو (مبتدی) پایه و اساس سئو است و نیازمند دقت بالاتری می باشد در ادامه از شما می خواهم با تمرکز و دقت بالایی مطالب را دنیال کنید.
سئو چیست؟
این سوالی است که افراد جامعه از کارشناسان سئو می پرسند SEO مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است.
به طور معمول هدف از ساخت یک سایت بازدید کنندگان آن سایت که سبب فروش یا خدمت یا مسائل دیگری می شود اما افراد برای پیدا کردن سایت مورد نظر خود باید حتما آدرس سایت را داشته باشند یا از سایت دیگری به سایت مورد نظر هدایت شوند موتور های جستجو برای همین هدف به وجود آمدند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.
هدف از سئو افزایش بازدیدکنندگان سایت به صورت رایگان از طریق موتور های جستجو است.
موتور چستو و روش کار موتور های جستجو
موتور های جستجو یک وب سایت هستند که از میان میلیون ها سایت و صفحه نتایج جستجو شده را بر اساس الگوریتم های خود مرتب می کنند و همیشه سعی بر این دارند که بهترین نتیجه را برای کاربر به نمایش در آورند.
خزیش (Crawl) یکی از عمل های اصلی موتور های جستجو است و مرحله ی بعدی ایندکس است که صفحات مفید را در نتایج جستجو نمایش می دهند و در نهایت بر اساس الگوریتم های خود صفحات را برای کاربر رتبه بندی می کنند.
مهمترین و پرکاربرد ترین موتور جستجو گوگل است و بیشتر کارشناسان سئو برای این موتور جستجو سایت ها را بهینه می کنند مگر در موارد خاص که به دیگر موتور های جستجو نیاز است.
موتور های جستجو در ابتدا الگوریتم های بسیا ساده ای داشتند به ظور مثال تکرار کلمه کلیدی که بسیار مهم بود ولی با افزایش کاربران و سایت ها موتور های جستجو برای نمایش بهترین نتیجه و جلوگیری از تقلب سایت ها مجبور به آپدیت ها الگوریتم ها شدند.
الگوریتم های گوگل
الگوریتم های گوگل هر کدام در طی سال های گذشته به گوگل اضافه شده اند و هر کدام نیز در این سال ها آپدیت و کامل تر شده اند در اینجا چند مورد از الگوریتم های گوگل نام میبریم:
- کبوتر
- برت
- پنگوئن
- پاندا
- کبوتر
الگوریتم هایی که در بالا گفته شد در نهایت باعث رتبه بندی نتایج در سئو می شوند صفحه ای که نتایج سئو در آن نمایش داده می شود و به اصطلاخ عامیانه سرچ گوگل می گویند در سئو SERP می گویند که مخفف Search Engine Result Page و به معنای صفحه نتایج موتور جستجو است.
انواع سئو
سئو کلاه سفید :طبق قوانین گوگل سئو سایت بهینه می شود و به قول معروف لایی نمی کشند.
سئو کلاه سیاه : قوانین گوگل را دور می زنند و گوگل سایت مورد نظر را جریمه می کند.
سئو کلاه خاکستری : هر دو روش بالا را استفاده می کنند ولی نیازمند تجربه و دانش سئو بالایی است.
کلمات کلیدی در سئو
کلمات کلیدی کلمانی هستند که کلمات اصلی آن صفحه هستند مثلا در این صفحه کلمه “آموزش سئو مقدماتی” کلمه کلیدی است و کاربر از طریق این کلمه یا کلماتی که شامل این این 3 کلمه باشد از گوگل وارد این صفحه می شود.
کلمه کلیدی انواع مختلفی دارد :
- کلمه کلیدی بلند (long tail)
- کلمه کلیدی متوسط (mid tail)
- کلمه کلیدی کوتاه (short tail)
سختی کلمه کلیدی یا Keyword Difficulty به معنای رقابت و سختی کار بر روی آن کلمه است معمولا کلمات کوتاه تر سختی بیشتری دارند.
سئو و تولید محتوا
کلمات کلیدی محتوا در گذشته بسیار مهم بود اما الان محتوا علاوه بر کلمات کلیدی باید از لحاظ مفهومی هم برای کاربر نوشته شود.
محتوای خوب دیگر به معنای طولانی نیست محتوایی خوب است که علاوه بر توضیح جامع نیاز کاربر را هم برطرف کند یکی از نکانی که در آپدیت ها اخیر به محتوا نویسان توضیه می شود محتوای کاربر محور است.
الگوریتم E.A.T چیست؟ و تاثیر آن در سئو
الگوریتم E.A.T مخفف سه کلمه است که به گوگل این توانایی را می دهد تا محتوایی که برای کاربر مفید است را تشخیص دهد و اعتبار بیشتری به محتوا اختصاص دهد.
- Expertise (تخصص)
نویسنده محتوا در حوزه ای که محتوا را می نویسد باید دانش و توانایی داشته باشد و صرفا نوشتن محتوایی سطحی و طولانی کافی نیست.
- Authoritativeness (اعتبار)
اعتبار یک معیار مهم برای گوگل که در آپدیت های اخیر معنایش متفاوت شده است دیگر گرفتن لینک کافی نیست باید دقت بالاتری در ساخت لینک داشت که در ادامه توضیحات بیشتری داده می شود.
- Trustworthiness (اعتمادپذیری)
اعتمادپذیری برای گوگل به فاکتور های بسیاری بستگی دارد یکی از این فاکتور ها سن دامنه، آپدیت های مطالب و همچنین لینک از سایت های معتبر و برندینگ و فعالیت در شبکه های اجتماعی و لیتک از شبکه های اجتماعی همه این ها به ظور تجربی اعتماد به دامنه شما را افزایش می دهد.
آموزش اصول اولیه سئو داخلی (Seo on-page)
سئو داخلی شامل سئو محتوایی و سئو تکنیکال می شود مجموع کار هایی که برای سئو سایت در داخل سایت انجام شود سئو داخلی می گویند.
- سئو محتوایی
سئو محتوایی مجموعه ای از محتواهایی متنی و تصویری و صوتی است که در شامل محتوا برای کاربر به نمایش در می آید استفاده درست از کلمات کلیدی در متن، در هدر ها، تایتل و دیگر اجزای محتوا سئو محتوایی است.
- سئو نکنیکال
یکی دیگر از مهمترین اصول اولیه سئو آموزش مقدماتی سئو تکنیکال است که به بخش فنی سایت می پردازد که چند مورد مهم را در زیر اشاره شده است
- ساختار درست لینک سازی به طوری که هر صفحه به صفخات مرتبط لینک شوند
- تعریف Sitemap و robots.txt و سرچ کنسول
- سرعت لود صفحات
- تگ Alt برای تصاویر
سئو داخلی مقدماتی و ساختار سایت
ساختار سایت باید به طریقی باشد که کاربر به راحتی صفحه مورد نظر خود را پیدا کند ساختار سایت به دو بخش اصلی تقسیم می شود:
- لینک ساری داخلی
برای سئو مقدماتی چند مورد مهم و پایه ای لینک سازی داخلی شامل 1- بیشترین لینک های داخلی به صفحات مهم و مرجع داده شود 2- زنجیره ی لینک ها قطع نشود یعنی تمامی صفحات یه گونه بهم متصل باشند 3-منوی سایت شامل صفخات مهم باشد.
- آدرس صفخات
آدرس صفخات شامل کلمه کلیدی باشد و تا حد امکان کوتاه و مفید و همچنین ساختار کتگوری و ساب کتگوری در آن ها رعایت شود.